by mutawalli
Perkembangan
secara umumnya dapat didefinisikan sebagai aspek perubahan yang
dihadapi oleh individu yang berubah menurut peredaran masa. Namun,
pelbagai pendapat telah dikemukakan mengenai konsep dan definisi
perkembangan itu sendiri, salah satunya ialah daripada Haliza Hamzah dan
Joy N. Samuel dalam buku Perkembangan Kanak-kanak, yang mengatakan
perkembangan adalah perubahan kualitatif yang tidak dapat diukur secara
kuantitatif tetapi dapat dilihat dari sifat baru yang berlainan dari
sifat yang lebih awal. Berbanding Santoock ( 2008 ), baginya
perkembangan dapat ditafsirkan sebagai perubahan dalam corak biologi,
kognitif dan sosioekonomi individu yang bermula dari peringkat
percambahan sehingga ke akhir hayat. Kesimpulnya, perkembangan dapat
diklasifikasikan sebagai suatu perubahan yang bersifat kualitatif,
tersusun, bertahap dan berterusan pada diri manusia bermula semenjak
percambahan sel sehingga ke akhir hayat organisma hasil dari kombinasi
pembelajaran, pengalaman dan kematangan melibatkan aspek-aspek fizikal,
emosi, mental dan sosial.
Terdapat
banyak aspek yang memungkinkan perkembangan kanak-kanak itu berlaku,
salah satunya ialah sifat perkembangan itu sendiri yang bersifat
kualitatif dan perubahan-perubahan yang berlaku adalah dari segi
fizikal, kognitif, sosial, emosi dan moral. Perubahan-perubahan itu
adalah stabil dan berlaku secara teratur dan progresif dalam arah
tertentu. Sebagai contohnya, seseorang kanak-kanak akan mula mengenal
objek, memberi nama kepada objek, mengenal huruf, mengaitkan huruf
dengan objek, mengenal perkataan dan mengaitkannya dengan objek.
Justeru, perubahan-perubahan yang berlaku adalah berterusan sepanjang
hayat dan melalui peringkat-peringkat kematangan tertentu. Kematangan
pula merujuk kepada perubahan semulajadi dan ditentukan oleh genetik. Ia
biasanya dipengaruhi oleh baka dan persekitaran. Oleh itu, perkembangan
adalah hasil daripada kematangan dan pembelajaran.
Secara
terperincinya, aspek perkembangan kanak-kanak terbahagi kepada empat
bahagian, iaitu fizikal, kognitif, emosi dan sosial. Merujuk kepada
Haliza Hamzah dan Joy N. Samuel dalam buku Perkembangan Kanak-kanak,
perkembangan fizikal adalah proses perkembangan kemahiran psikomotor
dalam diri individu. Kemahiran tersebut biasanya memerlukan penggunaan
anggota badan, misalnya seorang kanak-kanak yang bermula dengan
kemahiran mengenal huruf, menulis dan kemudian membaca. Berbeza dengan
pendapat di dalam carian laman web http://www.scribd.com,
perkembangan fizikal dapat ditakrifkan sebagai perubahan saiz fizikal,
kadar pertumbuhan bahagian-bahagian badan, fungsi anggota-anggota badan
dan perawakan manusia. Selain itu, hasil carian di dalam lawan web http://www.mycreche.com.my/services.htm
pula mentakrifkan perkembangan fizikal sebagai perubahan dari segi
bentuk, saiz, kebolehan mengawal pergerakan motor kasar dan motor halus
serta koordinasi anggota badan. Secara huraiannya, pembentukan manusia
adalah hasil daripada satu sel persenyawaan benih ibu dan bapa yang akan
membesar menjadi janin dalam kandungan ibu selama sembilan bulan
sebelum dilahirkan. Kemudiannya, bayi itu akan berubah secara
beransur-ansur manjadi seorang kanak-kanak yang membesar. Maka, proses
perubahan yang dilalui bayi itulah dipanggil proses pertumbuhan dan
perkembangan.
Berbeza
dengan aspek perkembangan fizikal sambil merujuk sumber buku yang sama,
perkembangan kognitif mengupas isu kemahiran yang merangkumi kemahiran
membaca, menulis, mengira, berfikir secara kreatif dan kritis. Bagi Siti
Hawa Munji dan Ma’rof Redzuan dalam buku mereka, Pengantar Psikologi
pula, perkembangan kognitif dikatakan sebagai perkembangan fikiran dan
intelek manusia. Selain itu, perkembangan kognitif kanak-kanak dalam
dalam carian laman web http://www.anakku.my/artikel
menyifatkan perkembangan kognitif sebagai proses peningkatan keupayaan
pemikiran, pengetahuan dan intelektual kanak-kanak. Dalam kata lainnya,
proses ini melihat kepada kemampuan kanak-kanak dalam menjana akal budi
dalam pelbagai aktiviti penyelesaian masalah disamping memahami dan
menganalisa masalah tersebut. Secara amnya, bidang ini mementingkan
siasatan ke atas bagaimana seseorang kanak-kanak dapat berkembang dari
satu usia ke usia mental yang lebih tinggi. Dalam usia tersebut,
kanak-kanak biasanya mula membentuk pengetahuan serta pemahaman baru
terhadap pengalaman yang dilaluinya. Justeru, perkembangan kognitif ini
merupakan salah satu daripada proses tumbesaran yang dilalui oleh setiap
kanak-kanak.
Aspek
perkembangan emosi menurut Haliza Hamzah dan Joy N. Samuel dalam buku
Perkembangan Kanak-kanak membincangkan aspek kemahiran mengurus dan
mengawal emosi. Menurut hasil carian laman web http://www.mycreche.com.my/services.htm
pula, perkembangan emosi kanak-kanak disifatkan sebagai keupayaan
kanak-kanak bergaul , berinteraksi dan meluahkan perasaan mereka. Bagi
hasil carian dalam laman web http://permatahati.wordpress.com,
perkembangan emosi lebih dikaitkan dengan perasaan iaitu suatu aspek
penting dalam dalam kehidupan seseorang termasuk negatif atau positif
kerana ia membantu kanak-kanak membina idea baru, matlamat dan
perancangan. Tambah pensyarah Psikologi Perkembangan dan Pendidikan Awal
Kanak-kanak Institut Pendidikan Universiti Antarabangsa Malaysia, Dr.
Mastura Badriz, berkata ilustrasi emosi yang terlihat dalam kehidupan
harian kanak-kanak berfungsi sebagai satu cara bagi komunikasi untuk
memberitahu dan menyatakan keperluan mereka. Justeru, perkembangan emosi
merupakan salah satu aspek dalam perkembangan kanak-kanak.